Yarı Otomatik Vites Nedir? Nasıl Kullanılır?

Bu sayede sıfır araç ya da ikinci el araba seçeneklerini değerlendiren kullanıcılar için otomatik vitesli araçların piyasada kolay bir şekilde bulunurluğu sağlanmış olur. Tam otomatik araçların yarı otomatikten ne gibi farkları var? Yarı otomatik arabaların avantajları nedir? Tüm bunları bilmek araç satın alımında, kullanım amacınız ne olursa olsun uzun vadede planlama yapmış olmak önemlidir. İşte detaylı olarak yarı otomatik arabalar ile ilgili bilgiler:

Yarı Otomatik Ne Demek?

Yarı otomatik vitesli araçlarda tam otomatik vites kutusu bulunurken debriyaj pedalı bulunmamaktadır. Temelde manuel vitesli araçlarda bulunan vites kutusu ile yarı otomatik viteste bulunan vites kutuları aynıdır. Bu tür bir vites sistemi, sürücüye manuel vites değiştirme kontrolü sağlar, ancak aynı zamanda otomatik bir mod da sunar. Yarı otomatik viteste düz vitesten ayrı olarak debriyajı kullanarak vites değiştirmek yerine, yarı otomatik sistemde debriyaja basmanıza gerek kalmadan vites robotları tarafından vites otomatik olarak değişir. Yani, sürücü vites değiştirmek istediğinde manuel olarak vitesi seçebilir veya otomatik moda geçerek vites değişimini araca bırakabilir. Bu tür bir sistem, hem manuel vites değiştirme keyfini hem de otomatik bir şanzımanın rahatlığını sunar.

Yarı Otomatik Vites Nasıl Kullanılır?

Yarı otomatik vitesin kullanımı oldukça kolay ve konforludur. Yarı otomatik vitese sahip olan araçlarda sürücü vitesi manuel olarak seçebilir ya da otomatik moda geçerek vites değişimini araca bırakabilir. Bir aracın temel çalışma mekanizması, otomobilin hareket etmesini sağlayan enerjinin motor tarafından üretilip, daha sonra tekerleklere iletilmesini sağlamaktır. Vites değişiklikleri, tekerleklere aktarılan gücün değişmesine yol açar.

Otomatik vitesli araçlarda debriyaj pedalı olmadığı için sürücü güç aktarımını P (park), R (rear / reverse), N (neutral) ve D (drive) vites kollarını kullanarak yapar. Yani aracı çalıştırmak için yapmanız gereken D moduna aracı alarak hareket etmesini sağlamakken P yani park konumu, aracınızı durdurduktan sonra kullanılır. Rear ya da reverse konumu ise geri sürüşlerde, N yani neutral konumu ise aracı boşa almak için kullanılır. Ayrıca yarı otomatik vitesli araçlarda, vites kolunun üzerinde bulunan + ve – işaretleri, vitesi manuel olarak değiştirme imkanı sunar.

Yarı Otomatik ve Tam Otomatik Farkları Nelerdir?

Yarı otomatik ve tam otomatik viteslerin her ikisinde de debriyaj pedalı bulunmaz bu sebeple her ikisi birbirine karıştırılabilmektedir. Fakat iki vites sistemi arasındaki temel farklılık kavrama sistemidir. Yarı otomatik viteslerde tek veya çift kavrama kullanılırken, tam otomatik vitesler tork konvertörüyle çalışır. Çift kavrama yarı otomatik vitesler daha akıcı vites geçişleri sağlar. Yarı otomatiklerde vites değişimi hissedilirken, tam otomatikler daha sarsıntısızdır. Tam otomatik vitesler yokuş kalkış desteği gerektirmezken, yarı otomatik vitesli araçlar bazen yokuşlarda geri kaymaya neden olabilir.

Araç satın alımında kullanım amacınıza uygun vites tipini belirlemek oldukça önemlidir. Konforlu bir sürüş deneyimi için otomatik vitesli araçlar vazgeçilmezdir. Bu noktada tam ve yarı otomatik viteslerin farklarını, kullanım şekillerini ve çalışma mekanizmalarını anlamak öncelikli ve önemlidir.

Otomatik vitesli araç almaya karar verdiğinizde Tanoto2’de bulunan geniş araç yelpazesi içinden Araç Karşılaştırma özelliği ile kolaylıkla seçim yapabilir aracınızı online olarak rezerve etme imkanı bulursunuz.